EBU Echosend Editing Edlit-list Effekt EFP Eko Ekokammare Elektroakustik Elektronic Shock Protection Elektronisk reverb Elektrostatisk mikrofon ENG Erase Erase Head ESI ESP Equalizer Expander Eurokontakt European Broadcast Union
Denna kod benämns ofta EBU.
Musikeffekten kan variera mellan sinuseffekten och toppeffekten i olika förstärkarkonstruktioner samt anses vara den effekt förstärkaren momentant kan avge utan klippning. För musikeffekt saknas entydiga definitioner.
Toppeffekten utgör dubbla sinuseffekten. I annonser och reklambroschyrer utlämnas ofta uppgiften om vilket slags effekt som avses. Ibland förekommer även att man slår samman effekt för båda kanalerna i en stereoförstärkare och beräknar toppeffekten, varvid man uppnår ett fyrdubbelt högre värde än sinuseffekten. Detta beräkningssystem används framförallt i USA.
Enhet: Watt
Videoversion av traditionell filminspelning.
Ekotappning på mixern kopplas då via ett slutsteg till Högtalaren. Efterklangen i rummet tas upp med mikrofon, dvs ekoreturen blir helt enkelt en (eller ett par) mikrofonsignaler. Rymdklangen blir beroende av rummets karaktär, dvs ett stort rum med hårda väggar ger lång efterklang, ett badrum "låter badrum" osv. Till stora studioanläggningar byggs ofta ett eller flera speciella ekorum.
Ljudet omvandlas alltså på elektrisk väg till spännings variationer (signaler). Här krävs en separat strömförsörjning (phantom power). Elektretmikrofonen arbetar enligt en liknande princip.
Detta innebär att tonkontrollen för bara mellanregistret består av två rattar. Den ena reglerar ökning respektive minskning av mellanregistret. Den andra reglerar steglöst eller i fasta steg den frekvens i mellanregistret som filtret påverkar mest. Denna typ av EQ med en diskantkontroll (för ökning resp minskning runt ca 10 000 Hz), en svepbar mellanregisterkontroll (ökning resp minskning från ca 500 - 5000 Hz) och en baskontroll (ökning resp minskning runt 100 Hz) används ofta på mixers avsedda för live mixning, heminspelning och i demostudios.
I professionella mixers är ofta alla tre registren svepbara (bas-mellan-diskant). Dessa brukar också ha en kontroll för att skära bort låg bas (högpassfilter) resp hög diskant (lågpassfilter). En brytare som kopplar in/ur hela EQ används ofta för att kontrollera orginalljudet utan att EQ:ns inställning ändras.
Av lösa enheter är de vanligaste modellerna parametrisk resp grafisk EQ. Den parametriska EQ brukar ha två till fem svepbara filter och ofta också möjlighet att påverka filtrens branthet, dvs hur brett frekvensområde varje filter påverkar.
En grafisk EQ är inte svepbar utan har istället ett större antal filter (10-64 st) med fasta frekvenser.
Se även skakminne